Vad är en männsika värd?

image708

Jag tittade ut och blev bländad av solen, fin bild men finare i verkligheten.


Anders idé att blogga om prislappen på en människa.
Jag vet att han skojade när han sa att jag är värd dryga 5 miljoner, men det var väl inte så dåligt va?


Men egentligen är frågan rätt intressant. Har du sett Schindler's list? Schindler vill köpa och betala i guld för att rädda judar som förföljts och får frågan vad en människa är värd. Finns det några pengar i världen som kan ersätta ett liv? Om det inte gör det, varför anses vissa människor mindre värda? Varför reas människor ut, som att dom skulle vara födda med extrapris, en stämpel i pannan där det står korttidsdatum. Är en människa värd vad hon tjänar, vilket jobb hon har, vad hon bidrar ekonomiskt med. Eller sätter vi värdet i att en människa är en unik varelse på jorden och därmed har ett unikt värde.


I min drömvärld spelar djur och människor på lika villkor, alla har ett unikt värde och förtjänar samma respekt. (otippat att jag skulle flika in det också)


Kommentarer
Postat av: emma

För mig är du overderlig!! kanske skulle kunna byta dig mot en flodhäst...nej då skoja bara hahaha

2007-12-18 @ 14:16:03
URL: http://emerentiass.blogg.se
Postat av: Kasparalice

Keep the good works comming.

2008-10-28 @ 13:17:52
URL: http://kasparalice.20six.nl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0