AHA upplevelser!

Fick ett par  AHA! upplevelser idag, så skönt med kloka människor. Den först kom när jag halft som halt tittade på efter 10 idag på 4:an, där Malou pratade med Alice Åström - "för 27 år sedan knarkade - i dag tillhör hon den absoluta politiska toppen" Det hon sa var någonting i stil med - varför säger man alltid att mitt barn har hamnat i dåligt sällskap, varför vill aldrig föräldrar se, att det egna barnet kanske är det dåliga sällskapet?

Den andra är Maria Egeståls förtjänst, i ÖP idag går att läsa om henne och hennes C-uppsats vid Mittuniversitetet som heter Värdet bakom våldtäkten - En diskursanalys av fyra rättsfall. Det Maria skriver är så bra. Så in och läs på ÖP! :)

Ni vet diskutionen som alltid varit angående om offret i en våldtäkt är flörtig, "slampig" har haft mycket sex så är det lite offrets eget fel? Jag plockade ut detta stycke då frågeställningen är så tänkvärd.


"I en friande dom där domstolen väger in om kvinnan haft många sexuella kontakter tidigare.
Däremot förs inget som helst resonemang kring vilken sexuell erfarenhet den åtalade haft.
- Är det alltså positivt om en kvinna haft få tidigare sexuella kontakter? Innebär det i sin tur en negativ värdering av kvinnor som frigjort uttrycker sig sexuellt?
- Är den kvinna som haft en enda tidigare sexuell kontakt mer benägen att avvisa en man som försöker våldta henne?
- Kan man inte lika gärna hävda att en kvinna som haft flera relationer i hög grad också vet när hon inte vill ha sex?"


Gick lite tidigare till bussen idag för att hinna springa in på Larssons guld, jag vill ju så gärna hitta ett halsband. Jag fingrade på diverse smycken men inget som direkt föll mig i smaken och sen så vill jag bli lite övertalad av expediten....hon kan väl åtminstone titta på mig? Lite uppmärksamhet är väl inte för mycket begärt? Ja ja till fakta hör att hon faktiskt var upptagen med två andra kunder (som att jag skulle gå före dom?) Nej såklart...men ändå!


Kommentarer
Postat av: Maximiliannicole

Great site! Thanks for letting me look around. :)

2008-08-28 @ 12:27:01
URL: http://maximiliannicole.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0