Att resa med barn.


Nu tar jag till vara på mina vänners och familjs erfarenheter när det gäller att resa. Först ut är Emma. Hon reste med sin son i Thailand i 2 månader.  Har du rest med barn? Med kompisar? Med sambo/man/fru? Har du rest ensam? Vill du att jag intervjuar dig? Släng iväg ett mail. Jag är så tacksam för all info jag kan samla på min blogg så att ni hittar svaren ni söker.

Tack Emma för att du delar med dig av dina erfarenheter =)

(Detta ligger under nya kategorin till höger. Allt om att resa)







Vad hade ni för budget i Thailand och räckte pengarna?
Vi var två vuxna och ett barn på 4 år. Vi var där 8 veckor. Vi gjorde av med ungefär 35.000 på boende mat + lite shopping.
 Vi shoppade sen i bangkok men de kan man inte räkna in.


Vad gjorde ni när ni ville lyxa till det lite?
Vi lyxade jämt bra boende och mat et är lyx för oss.

 
Vilka ställen i Thailand besökte ni och vad var barnvänligast?
 koh samui var helt klart bäst. lagom mycket folk och lagom med shopping. Och den bästa maten. 

 
Hur länge reste ni  i Thailand?
 2 mån

 
Utflykt du rekommenderar som även passar barn, vart och när gjorde ni detta? Hur mycket kostade det?
Pattaya var vi på krokodil park och matade dom allra största krokodilerna med fiskespö det tyckte wilmer var riktigt kul. Inträde var ungefär 40 kr per persson + kycklingen som kostade 5 kr styck alltså maten till krokodilerna. 

 
Finns det någon utflykt eller resemål ni i efterhand gärna hade missat?
Fisketur med en påtänd båtförare. 

 
Vilka tankar hade du innan resan om att resa med barn?
Det heter ju att man ska resa och utbilda sig innan man skaffar barn..... Jag gjorde inget av de förens jag skaffat barn :) De man tänkte på innan resan var om Wilmer skulle bli sjuk hur gör jag då? Om han kommer bort. De var skräck tankar som slog mig innan resan. Mediciner tog man ju med allt som fanns fast jag inte ens använde mer än alvedon.  


Bästa shoppingen?

Pattaya alla fall billigast! Gubbarna där shoppar väl inte så mycke. 

 
Bästa badstranden?
phi phi island den var absolut mysigast och kho samui där var det lite folk och lång grunt. Men phuket var helt värdelöst vi bodde på karon beach wilmer kunde inte bada många dagar och absolut inte själv inte ens hämta en hink med vatten själv. Starka strömmar och höga vågor.
 

Bästa boendet?
HAHA Phuket....hotellet heter Old phuket. Vi han bo i ett rum med egen jacuzzi på balkongen hur fint som helst ca en vecka. Efter 7 dagar vaknar jag av att nåt hemskt jävla odjur försöker äta sig in genom taket.... jag var verkligen skit rädd... väcker ove och ber han lyssna så det inte är jag som blivit tokig ;) Han håller med om att det låter som en stor råtta med grävskopa till käft... Ringer ner till receptionen dom ska åtgärda problemet imorgon... eller hur tänker jag, jag ska inte bli upp äten av en råtta. Efter mycke skäll och bråk får vi byta till ett radhus på andra sidan gatan med egen bakgård med dusch extra lyxigt badrum och en egen framgård med egen jacuzzi.... Det var riktigt bra och nöjda blev vi. så vi stannade ett tag till :)

 
Det sämsta med att resa med barn?
Det finns inget sämsta! Att tillägga är att våran son är extremt lätt anpassad och har rest mycket innan thailands resan.  

 
Det bästa med att resa med barn?
Man får mycke gjort tidiga mornar med full aktivitet. Insåg även att min hyperaktiva son också var normal. Han längtade hem till sängen och filmer... de har aldrig hänt innan. Så många mysiga hemmakvällar på balkongen med ett glas vin och ett barn som inte ville göra nåt för EN gångs skull... 
 

Hur löser man sexlivet/det romantiska när man har med sig barn på en långresa?
 Har man barn vet man hur man löser de. Man har det när och där det passar. Vi hade ju också tur med både fram och bakgård i ett par veckor ;)
 
 
Övrigt du vill tipsa om, berätta?
Sjukvården i Thailand är grym. Wilmer ramlade och slog in båda framtänderna i Phuket HJÄLP hur ska de nu gå? Vad ska detta kosta? Finns det tandläkare? Vi blev skjutsade med taxi till sjukhuset dom visste att vi skulle komma skrev under två papper medan wilmer träffa doktor, tanläkare sköterksa ja ALLA var där och hjälpte honom. Dom tog bilder och rättade till tänderna fick mediciner och räkningen! Den var på 400 svenska kronor. Vilket var väldigt billigt så vi skämdes när vi gick ut. Men tyvärr får inte thailändarna denna vård vilket gjorde oss deppade. 


 

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack =)



godantt!

2008-10-13 @ 22:33:36
URL: http://ampel.blogg.se/
Postat av: Jonna

Det du :) de kommer!

TACK söta du! vad snäll du är vännen!

Gud så glad ja blev nu!

Hur mår du?

2008-10-13 @ 22:44:45
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: Eva

Hej,



Jag har två små barn och vi har varit iväg och rest med barnen sen dom var 1.5 år.

Spanien några gånger, Paris, Rom och vi ska snart åka till Thailand(januari). Håller även på att planerar för en resa till Belgrad och Spanien nästa sommar samt en resa till Japan om ca 2 år.



Vi har haft det helt underbart på våra resor med barnen. Vill du fråga något eller ha tips så hör gärna av dig. Har skrivit lite kort samt lagt in lite bilder om våran senaste tripp till Rom på min blogg.

2008-10-13 @ 23:15:29
URL: http://mamascorner.blogg.se/
Postat av: Towa

Ja den där lillkillen klarade allt, se bara bilden till vänster när vi åktespeedboat i spöregn efter den värsta av dagar som kunnat komma. Vi svettades, fick ingen mat och gick i timmar för att sedan hamna på en skumpig båt i spöregn men Wille var lika glad ändå hahaha

2008-10-14 @ 09:26:25
URL: http://www.towalindberg.se
Postat av: Michelle

Vilken intressant intervju! =)



Mmm det va skönt att cykla den biten! Man måste få ligga i soffan ibland utan att göra nått! =)

Hoppas du sov gott och får en fin dag idag!

Kram

2008-10-14 @ 10:04:48
URL: http://michilullan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0