Till Indien med Malin!

Vad roligt att ni uppskattade intervjun med Emma om att resa med barn i Thailand. Nu kommer nästa. Malin vet allt om Indien! =) Ja mycket mer än mig iallafall som aldrig har varit där.





Vad hade du för budget i Indien och räckte pengarna?
Jag hade inte någon exakt budget för hela resan, det har jag aldrig, men eftersom jag var så snål så försökte jag att inte äta och dricka för mer än 50 rupees totalt per målitd vilket är ca 10 kr, men så levde jag på nudelsoppa och omelett också haha. Gränsen för boendet låg på max 250 ruupees. Kommer inte ihåg vad jag gjorde av med, men skulle uppskatta det till 15.000 kr på ett ungefär (1:a gången i Indien)
 

Vilka ställen i Indien besökte du?

New Delhi, Agra, Varanasi, Mumbai (Bombay) Gokarna, Goa (det är så stort och jag har varit till många olika stränder där), Hampi, Mysore, Bangalore, Chennai, Mammallapuram, Varkala och Kerala (Kochi, Kollam, Trivandrum och Kovalam). Det var det jag hann med på 3.5 mån, men då tillbringade jag största tiden i Goa och på tågen haha


Hur länge reste du i Indien? 
Första gången var jag där 3.5 månader.

 
Utflykt du rekommenderar, vart och när gjorde ni detta? Hur mycket kostade det?

Hmm,  backwater i Kerala är rätt fint att se och det är väl det som är mest känt också i södra Indien. Vi tog en åtta timmars resa, men det hade gott och väl räckt med fyra eftersom allting såg likadant ut och man blir less efter ett tag.  Det var rätt dyrt och kostade säkert runt en svensk hundring för en tur eller nåt. Annars tycker jag att när man är i Delhi så kan man ta en utflykt över dagen till Agra där man kan se på Taj Mahal, det tar runt 4 timmar med tåget och kostar inte alls mycket. Annars tycker jag mest att man reser till ställen för att se saker som finns där och att det därför inte blir så mycket utflykter, eller ja det beror väl på hur man ser det...


 
Finns det någon utflykt eller resemål du i efterhand gärna hade missat?
Ja, Agra är inte ett ställe jag rekommenderar att man stannar i och Chennai tycker jag inte att det är så mycket att se, städer är likadana oavsett vart man än är.



Vilka tankar hade du innan resan om Indien? Fördomar?

Att det skulle vara väldigt skitigt och mycket folk och att man skulle se folk dö som flugor överallt, jag trodde faktiskt att man nästan skulle få kliva över lik på gatorna haha.

 
Bästa shoppingen?

Flea market i Anjuna eller Main Bazaar i New Delhi, helt underbar shopping och sjuuukt billigt särskilt i delhi som jag rekomenderar starkt!
 
 
Bästa badstranden?

Det går inte bara att säga en...  Palolem, Varkala och Gokarna får det bli.
  
 
Bästa boendet? 

Hmm, jag har bott så billigt hela tiden, men när jag hade rum med TV över jul i Palolem så var det helt grymt, kommer inte ihåg vad det heter, men annars ett supermysigt romantiskt ställe som jag aldrig kommer att glömma var i Hampi på Goan Corner och jag tror vi betalade 100 rupees för en söt liten hydda på andra sidan floden med en egen hängmatta. Stället var omringat av berg och det såg ut som någon hade lagt ned stora stenblock så att det nästan skulle se ut som konst, helt surrealistiskt och coolt. 

 
Det sämsta med resan?
 Att man kan bli ganska frustrerad på att inte folk fattar. Vad man än frågar så får man ett Yeeeezz till svar eller så ruskar de på huvudet i en lite nickliknande rörelse som varken betyder ja eller nej. det är alltid fullt med folk runtomkring en så man får aldrig vara själv och de är inte brydda av sig och frågar hundra frågor till en om det mest privata som man inte är van vid här i Sverige, så det var lite jobbigt. Ingenting var heller i tid, så det var svårt att planera vilket jag älskar att göra, men det var bara att glömma och ta det shanti shanti som alla andra Indier. det som mer är frustresrande är alla papper man mpåste fylla i vart man än kommer och vad man än ska göra, ju fler papper desto bättre verkar vara deras melodi och något kösystem existerar inte heller och de har absolut ingen respekt för kvinnor överhuvudtaget utan knäpper jort på en ogenerat på stranden eller klämmer en i baken eller på brösten lite som det passar..

 
Det bästa med resan?
Allt! Alla olika kulturer som möts i ett och samma land! Det finns inget land som har så många olika religioner och språk som Indien och det är otroligt fascinerande. Jag lärde mig så otroligt mycket om mig själv eftersom jag blev verkligen testad i alla möjliga olika situationer och särskilt då jag reste själv och det har stärkt mitt självförtroende rejält.

Alla  fina stränder, Varanasi som är så annorlunda och att det är som att gå till´baka flera hundra år i tiden när man kommer till Indien! Alla långa tågresor där man kommer folk otroligt nära och får vara med om de mest roliga sakerna haha. Palolem som är mitt paradis och som jag alltid återkommer till flera gånger under resan bara för att det är så underbart och Varkala som har en utsikt som gör att man blir tårögd för att det är så vackert!

Vad är det viktigaste att tänka på innan en resa till Indien?


Förutom alla mediciner man måste ta (glöm för gudsskull INTE hepatit C, den mot gulsot) så får man inte glömma att ansöka om ett visum i god tid innan man åker. Att vara förberedd på allt annat är bara att glömma, men att tänka på att man måste ha tålamod och respektera Indierna och alla deras religioner är ett måste, annars kan man lika gärna stanna hemma! det är kallt på morgnarna i Norra Indien och även svinkallt på tågen så ta med varma kläder och ha alltid med en sarong att svepa in dig med även i södra delen på kvällarna! Det är även bra att förboka ett hotell för åtminstonde en eller två nätter ett bra tag innan resan som även kan fixa en taxi som kan plocka upp er eftersom ¨man oftast kommer fram mitt i natten och det är inget hotell som har öppet då, eller vad det heter det mot Glöm inte heller att ta med massor av alcogel, det är en räddare i nöden och ta även med en liten rödakorset väska el liknande och travis eller vad det heter mot dålig mage, för sjuk blir du, frågan är bara hur sjuk!


 

Skulle du göra om det? 

 Det har jag redan gjort två gånger ; )

 
Övrigt du vill tipsa om, berätta?
Kan vara allt från en pinsam händelse, kulturkrockar, god mat. 

Det jag kommer ihåg nästan mest var när jag kom till Bangalore tidigt som tusan på morgonen och det var så jäkla kallt. Chauffören höll på fråga ut mig och jag var inte på mitt allra bästa morgonhumör eftersom jag inte hade sovit alls på tåget som jag suttit på hur länge som helst eftersom de flesta tåg är som är billiga är slow train och tar fruktansvärt lång tid. När vi äntligen kommer fram till hotellet är det fullt, så vi kommer överrens om ett nytt pris till ett annat hotell som verkar i rätt prisläge enligt min "bibel" och även det var fullt och då börjar rickshaw föraren på att gnälla om att han ska ha mer pengar och jag blir skitförbannad, drar på mig mina väskor och nästan springer därifrån efter jag slängt till honom pengarna vi kommít överrens om  och in till första bästa hotellet jag ser där på en slummig gata.

Jag går in och frågar efter ett ledigt rum och det hade de som tur var och jag kollar lite fort och tänker att ja, det ser ut som en liten fängelsehålla,men eftersom jag jag kollar inte in toaletten men ser dörren och tänker inte mer på det. Gubben i receptionen är sprudlande glad och berättar att jag är den förste utländska gästen någonsin på det hotellet och det var ju kul tyckte jag och jag menar Lonely Planet behöver ju inte känna till alla billiga boenden heller. Hur som helst, jag går på bio och ser Love Actually och kollar in stan och när jag kommer hem och kryper ner i mitt sovlakan, släckt lampan och ska precis till att somna känner jag hur det som kryper över hela mig. Jag tänder lampan och till och med då ser jag hur det myllrar av typ små svarta skalbagge liknande djur i hela sängen.... jag flyger upp och sätter på mig byxor med sockar som jag drar över och långärmad tröja och skakar lakanet, sedan lägger jag mig igen och eldar upp de jag ser och de jag kände med hjälp av en tändare, det sa bara tjoff och så blev det en liten gnista haha, inte konstigt att det aldrig bott några turister där tidigare! 

Dagen efter klev jag upp tidigt och tog bussen till ett annat ställe ; )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0