Tokyo

Jag lovade er bilder från Tokyo och förhoppningsvis kommer dom i morgon, jag hann inte igår då det blev en spontan utgång på G3 och ikväll efter jobbet blir det en sväng på stråket. Men i morgon efter jobbet hinner jag nog lägga in dom! Vi hann göra mer i Tokyo än vad jag trode, Aftonbladet har bra reseguider och vi brukar alltid försöka hinna med deras "5 måsten" i de städer där vi är men vi hann till och med de "5 turistfällorna" Haha, jag läste att Tokyo Disneyland skulle vara en mardröm och köerna långa till alla åkatraktionerna - men är man i Tokyo får man köa vart man än är. Jag är glad att vi tog oss tid att åka dit. Trots alla långa varma köer så var det barnsligt roligt, så missa det inte! Dom har till och med riktiga spöken där. Våran kamera dog precis efter att vi fotat det stora sagoslottet, lite tråkigt att jag inte kan visa er allt fint som vi såg.

Vi kände av jordbävningen, så jäkla läskigt att stå på 19:e våningen och känna hela huset svaja. Vi trode det var av blåsten, men inte kan ett 23 våningshus svaja av att det blåser.....

Den stora fiskmarknaden missade vi, Måndagen dagen innan vi skulle hem var vi uppe i ottan och skulle på världens största fiskmarknad. Såklart jag var kluven, ville jag se en massa döda fiskar? Och med tanke på Djurens rätts artikel om fiskar som våran planets utomjordningar som jag läste igår, så är jag glad att fiskmarknaden var stäng just när vi var där. Det är aldrig roligt att se döda djur.

Maten var inte så upphetsande, jag hade förväntat mig att det skulle finnas en hel hög med veg alternativ på menyerna - men icke. Jag kunde på ett ställe efter mycket om och men så friterade grönsaker, på ett annat fick jag tofu i nån genomskinlig gegga. Som tur var hittade jag veg sushi på 7eleven.

Som jag har skrivit innan så fattar man inte hur mycket folk 12 miljoner är, ännu mindre förstår man att 12 miljoner bara är dom som bor inne i staden och med omkringliggande områden är det runt 30 miljoner människor. Galet! Galet är det också att kollektivtrafiken flyter som den gör, ett tunnelbane system som är utom all kritik, lätt att hitta, bra skyltat, hjälpsamma människor om man inte förstår hur man köper biljetter i automaterna. Till råga på det så är det bergis den renaste staden som finns.  

Att man skulle vara förvirrad i fyra dagar finns inte. Man fattar på en gång, det är bara att ställa sig i ledet med människor och snällt vänta på sin tur. Ingen kan engelska, men med kroppsspråk och kartor kommer man långt. Verkligen häftigt att ha besökt världens största stad, och jag skulle rekomendera alla att åka, just bara för att det är en intensiv upplevelse med alla dessa miljoner människor. Vi shoppade inget, men mycke av tekniken kan man inte använda i Sverige. Så här i efterhand kan jag tycke det är tråkigt att vi aldrig riktigt besökte några stora butiker, men just då och där fanns det ingen ork. Alla människor tar så mycket energi. Och vilka människor! Alla är så vackra. Inte många tjejer går runt i platta skor. Ingen är den andra lik, varken när det gäller frisyr, utseende eller klädstil. Underbart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0