Att resa med en kompis

Towa och Lorena delar med sig av tips på hur det är att resa med en vän. Bråkar man jämt? Hur kompromissar man? Är det bättre att resa själv? Let's read and find out =)




Vad hade du för budget i Thailand och räckte pengarna?

Lorena:
Pengarna räckte, jag hade en budget på ca 10 000 kr per månad. Sen hade jag sparat 6000 tills jag kom hem. Men eftersom jag förlängde min vistelse i Tahiland och stannade nästan 3 veckor till så gick de pengarna också åt så jag var alltså luspank när jag kom hem men det var de värt. 
 
Towa:
Jag tänkte inte så mkt på budget då jag hade ganska mkt pengar efter en såld bil, men Lollo reste med en budget på 20 000 på två månader tror jag så vi höll os båda efter den och klarade det




Vad gjorde du när du ville lyxa till det lite?

Lorena:
När jag var ute och reste min första sväng i Thailand lyxade vi till det någon gång med att bo lite finare. Ofta ville vi lägga lite pengar på boendet, men när vi kom till Pattaya bodde vi i ett deluxrum vilket var bland de bättre vi haft under våran resa. Sen lyxade man väl med lite extra god mat och extra mycket dricka ibland såklart =)
 
Towa:
Gick på massage, shoppade, gick till frisören bara för att tvätta håret för att jag inte orkade platta det själv




Vilka ställen i Thailand besökte ni/du?

Towa:
Oj, phuket - patong beach, koh samui - chaweng beach, phi phi Iland, koh phangang, Pattaya, Bangkok, Koh Chang, Koh Samet.

Lorena: 
När vi var ute och resta första gången tillsammans besökte vi Phuket, Phi Phi, Koh Samui, Koh Phangang, Bangkok, Pattaya, Koh Chang, Tratt


 
Hur länge reste ni tillsammans i Thailand? 

Towa:
Till och från, men i två månader, fast vi reste ju ifrån varandra några veckor då och då
 
Lorena: Första gången 3 månader för mig som stannade kvar lite längre, andra gången blev de ca 2 veckor, och sen 4 månader


 
Utflykt du rekommenderar, vart och när gjorde du detta? Hur mycket kostade det?

Lorena:
Rekomenderar att åka till phi Phi och därifrån se till att göra en utflykt till "the beach" stranden och se till att man får gå iland på den ön. Underbar natur där, otroligt strand och vatten. Och som pricken över i:et fick vi se en alldeles underbar solnedgång!När jag sedan reste med Mamma, Pappa, Towa Emma och Wilmer och Ove skulle vi göra samma utflykt men tog ett annat bolag och åkte till ön men fick aldrig stiga iland där utan endast simma från båten som låg en bra bit ut. Se till att få stiga i land på ön!
Att simma med delfinerna var även de en upplevelse, det gjorde vi i Tratt och vad både de här utflykterna kostade hade jag absolut ingen aning om.

 

Finns det någon utflykt eller resemål du i efterhand gärna hade missat?

Lorena:

Nej inte alls

Towa:
Ja, koh samui´s allt i allo utflykt till vattenfall som inte fanns och rida på hästar som var bara av ben, usch!


 
Vilka tankar hade du innan resan om att resa med en kompis?

Lorena:
Tänkte att det skulle bli roliogt att ha sällskap eftersom jag första trodde att jag skulle åka själv men fick 2 vänner som var sugen och hakade på. Det man funderade lite på var väl att Mirja och Towa aldrig någonsin hade träffat varandra och man undrade och hoppades att det skulle fungera bra. Men det var inga problem alls. Jag åkte iväg på en egen liten roadtripp i ett par dagar men de klarade sig alldeles utmärkt utan mig =) 
 
Towa:
Att det skulle gå jättebra, men nu i efterhand så kanske man inser att man ska passa sig lite 
 


Bästa shoppingen?

Lorena:

Bangkok

Towa:
Bangkok absolut, men annars pattaya där var det riktigt billigt 


  
Bästa badstranden?

Lorena:
Koh Chang
 
Towa:
Chaweng, eller phi phi iland



Bästa utelivet?

Lorena:
Pattay

Towa:
Pattaya!


 
Bästa boendet?

Lorena: 
Pattaya eller Koh Samui

Towa:
Vi bodde alltid i råtthål =( snål-lollo 


 
Det sämsta med att resa med en kompis?

Towa:
Man kommer att bråka, och ha delade meningar en hel del gånger,

Lorena: 
Oj, svårt...hmm..ja du, kan egentiligt inte se några riktigt nacktdelar men det ska väl vara att det blir omöjligt att unvika bråk ibland. Man är ju så inpå varandra hela tiden, och vi bodde alltid litet och delade oftast säng. Så visst blev det lite tjafs ibland men det var inge märkvärdigt


 
Det bästa med att resa med en kompis?

Towa:
Man har alltid sällskap med någon som känner en på riktigt

Lorena:
Att man har någon att dela allt med, det ger säkert mycket att resa själv också och få göra precis som man vill när man vill. Men När man kommer hem och ska berätta om de blir det aldrig samma sak. Att ha 4 st tjejer man kan prata med och dela allt med är underbart, man förstår varandra på ett speciellt sätt som var med när allt hände.


 
Hur löser man kompromiss problem lättast?

Towa:
Res ifrån varandra ibland, skaffa utrymme och bestäm redan innan att ni inte ska sitta ihop utan ibland kanske man vill göra sin egna grej.

Lorena:
Ja du, vi kom egentligen aldrig i någe läge där vi ville helt olika saker. men man kan ju alltid sära på sig för några dagar så båda får som dom vill, annars kan man ju alltid singla slant ?=)


 
Skulle du göra om det?

Lorena:

LÄTT, vilken dag som helst

Towa:
Ja men jag skulle ändra på mycket 


 
Övrigt du vill tipsa om, berätta?

Lorena:
Något som har förundrat mig är ju hur jag har fastnat vid Pattaya, som är en stor stand med mycke prostitution och massor med fest. När vi kom dit första gången tyckte vi inte alls om stället. Men efter att ha tillbringar 2 veckor där först kom jag att älska stället, mina thailändska vänner som jag senare kom att bo och jobba tillsammans med i 4 månader är helt fantastiska. Och ett ställe som jag vid första blick inte tyckte speciellt mycket om ser jag nu som mitt andra hem. Kanske är det för att när man bara är där på ett snabbt besök ser men bara en del av allt som finns där. Men precis som ett isberg så döljer det sig ofta otroligt mycket mer under ytan!

Towa:
Pattaya kräver tålamod och är inget första ställe att resa till utan man ska ha sett ganska mycket av thailand innan och vara ganska öppet för händelser runtom, men när man känner sig lugn i landet och tycker att alla gör sina egna val med att sälja sig själva så är Pattaya en underbar stad (om man kan bortse från sånt och inte störa sig alltså) för där finns de bästa nattklubbarna, den bästa shoppingen och den godaste maten. 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Vad kul!

Jag reste med två kompisar genom en ideell förening som heter Internationellt Kulturutbyte. Vi jobbade med ett HIV/AIDS-projekt.

mvh Emma

2008-10-14 @ 17:52:17
URL: http://emmatokfrans.blogg.se/
Postat av: Lexie

intressant att läsa :D

2008-10-14 @ 19:13:52
URL: http://musicofc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0